Foretagsmarknadsforing pa en tuff marknad

Företagsmarknadsföring är idag ett ord som nämns hela tiden när det talas om nyckeln till framgång för den entreprenör som vill driva sin egen rörelse. I en värld där konkurrensen är stenhård är bland det viktigaste som finns att faktiskt synas och detta gör man enklast genom att marknadsföra sig där kunderna finns.

572-4-foretagsmarknadsforing-pa-en-tuff-marknadEn av de viktigaste frågorna som framförallt nya entreprenörer ställer sig när det kommer till just denna fråga är dock – vart skall man börja när det kommer till företagsmarknadsföring? Det finns ju trots allt en mängd saker att tänka på och det kan kännas svårt att veta hur man skall prioritera.

Tänk på detta när du planerar din företagsmarknadsföring

  • Vilka vill ni nå ut till? Genom att fundera igenom detta ordentligt blir det lättare att nå ut till ”rätt” kunder för just den produkt eller tjänst som ditt företag säljer.
  • Hur mycket pengar kan företaget lägga på företagsmarknadsföring? Tänk ROI – return on investment – eftersom det krävs en viss investering för att en satsning skall betala sig i längden.
  • Prioritera! Oavsett om företaget har en mycket begränsad budget eller ganska fria tyglar kan man tjäna på att prioritera de typer av och platser för marknadsföring man kan tänka sig. På så vis får man kontroll över vad som är viktigast för företaget.
  • Se till att resultatet av er företagsmarknadsföring går att mäta. Det är viktigt att se till att man faktiskt tjänar på det man satsar, annars kan man likaväl sluta med just den marknadsföring som inte ger något resultat.
  • Kontrollera gärna företaget ni är intresserade av att samarbeta med när det kommer till er företagsmarknadsföring. Detta kan göras genom en enkel sökning online – idag finns i de allra flesta fall recensioner och rekommendationer online för företag inom de flesta områden. Att göra en sökning på nätet kan spara er både tid och pengar då naturligtvis ingen vill arbeta med ett företag som inte lever upp till de resultat de lovar.

Ofta är det den enkla marknadsföringen som fungerar bäst för att visa att ens företag existerar. Detta då den dels lockar kunder man inte visste fanns och dels håller kvar de gamla kunderna som uppskattar till exempel en penna med företagets logga i leveranslådorna. Små gester som tar en långt helt enkelt.

En nödvändighet för varje företag är att ha en skylt vid företagets lokaler som visar att det är här man finns. Intresserad – på Stampelfabriken.se kan du skapa din egen fasadskylt, med egna tryck vilket ökar flexibiliteten.

I olika sammanhang kan det också vara nödvändigt att se till att det finns namnskyltar och brickor för medarbetare och gäster – gör dina egna namnskyltar och namnbrickor hos Stämpelfabriken så ser ni till att alla möten går så smidigt som möjligt.

I media kan man hitta många artiklar om just företagsmarknadsföring. Internetworld skriver om ett svenskt företag som ska underlätta den digitala marknadsföringen och detta kan vara nyckeln till en lyckad satsning för många företag. Entreprenörer går en spännande framtid till mötes.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>